Då var det dags för måltimme, då eleverna tränar på sina individuella mål. En klass, 2B, har redan slutat skoldagen och vi två lärare delar upp klass 2A i varsin grupp. En som har matematik och en som har svenska. (På torsdag är det klass 2B som har måltimme i halvklass).
Många elever har som mål att fortsätta träna på att sätta ut punkt och stor bokstav när de skriver meningar. Vi började därför att prata om varför man behöver ha punkt över huvud taget när man skriver. Vad händer när man sätter punkt?
Övningstext (med okänt ursprung) om Rödluvan, där vi tränade punkt och stor bokstav. |
Efteråt betade vi av en mening i taget och kollade var eleverna tyckte att meningen skulle sluta. Vi provade hur det skulle låta om punkten kom på olika ställen.
När vi var igång i "punkt-tänkandet" fick eleverna själva välja ett sätt där de skulle kunna träna vidare på sina mål (för motivationen och elevinflytandets skull).
I den här gruppen valde eleverna följande:
1. Skriva saga för hand. Vi häftar ihop papper som en bok, där det både är rader och plats för bilder på den andra halvan av sidan.
2. Skriva saga utan bilder för hand. A4-papper med rader. Eleven skriver flera kapitel och vartannat papper är bild.
3. Skriva kortare saga för hand på en halv A4-sida, samt en bild.
4. Skriva av en liten faktabok på datorn i programmet "skrivövningar". Eleven skriver i programmet "skrivövningar" så att handstilsträning är möjlig efteråt.
5. Skriva en saga i programmet "skrivövningar". Efteråt fyller eleven i bokstäverna för att träna handstil.
Framsidan på en kortare saga, bestående av en halv sida med rader. |
Syfte:
- Elevinflytande (eleven väljer själv form och innehåll: vad den vill skriva om och hur).
- Träna på de individuella målen.
- Få extra stöd och uppmuntran när eleverna "bara" är 12-13 i gruppen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar