Idag handlade det om j-ljudet. Vi värmde upp med en lek där eleverna skulle lyssna efter bokstavsljud som fanns i deras namn. När läraren sa "m-m-m" skulle alla med det ljudet i förnamnet byta platser i samlingen på golvet. Vi gjorde flera gånger med olika bokstavsljud så att alla fick byta platser några gånger.
Den här veckan har vi fokuserat på j-ljud. Det låter j-j-j, men stavas på en massa olika sätt:
Geting: låter j, men stavas med g. |
Hjul: låter j, men stavas med hj. |
Ljus: låter j, men stavas med lj. |
Djur: låter j, men stavas med dj. |
Jaga: låter j och stavas faktiskt också med j! |
Ovanstående kort har vi ännu inte använt oss av i undervisningen, men det kommer till användning senare!
Eleverna har nu tillverkat ett j-memory (på samma sätt som de gjorde sitt ng-memory) och som nu är inplastat och klart för spel.
Syfte:
- Befästa ordbilder med olika stavning av ord som innehåller j-ljud.
J-j-johan skulle gillat detta!
SvaraRaderaJ-j-ja, det skulle han ha gjort :-)
SvaraRadera