fredag 4 maj 2012

Ng-sagor

Igår pratade vi om ord som har ett ng-ljud i sig. Vi kunde också se att även om ng-ljudet låter lika i orden, så stavas det olika: ng som i ringa, gn som i ugn och nk som i blänka.

Idag har vi repeterat gårdagens upptäkter, samt skrivit en ng-saga tillsammans med en skrivarkompis. Eleverna har försökt ta med så många sådana ord som möjligt när vi skrev.

Om AGNES som GUNGAR.

Om en borttapppad RING.

Om en KALSONG och en PANNKAKA.

Om en GETING och en ÄNGEL.

Om en ANKA på en PLANKA.

Om en PLANKA och en BALLONG.
Eleverna fick en lista på ng-ljud, som de känner igen från veckans läsläxa i Ola/Elsa/Leos läsebok. (Dessa ord har vi också uppsatta i lite större ordskyltar i klassrummet.)  Listan fungerar som tips och inspiration när de skriver sin saga. Vi pratade även om att det finns många fler andra ord med ng-ljud som de gärna får ta med när de skriver.

Lista med ng-ord till stöd i sagoskrivandet.

När man använt ett ng-ord kan man stryka det.

När eleverna skrivit klart med sin skrivarkompis skrev de ut sagan i två exemplar och gjorde en illustration till sin text. Eleverna tyckte att det var roligt att rita till, eftersom deras texter blev lite annorlunda och inte handlade om det som de annars kanske brukar rita (detta kom fram när vi i slutet på dagen utvärderade skolveckan och pratade om vad vi lärt oss och hur vi lärt oss det.)

De fick också till uppgift att ringa in alla ord där ng-ljudet förekommer  - och sitt eget namn, även om det inte har ett ng-ljud i sig! (Några elever var lite bekymrade över det, om det verkligen var rätt och inte fusk att göra så...)
Syfte:
  • Träna på att skriva ord med ng-ljud och använda rätt stavning: ng, gn eller nk.
  • Försöka få ett sammanhang i sagan och inte bara fokusera på att få många ord.
  • Samarbeta med sin skrivarkompis genom att komma överens om sagans innehåll, ng-orden och turas om att skriva meningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar