Vi skriver för hand och det går som en dans! Men vi suddar, suddar och suddar också. Och då blir det bra till slut.
Efter mycket fokus på bokstävernas ljud, stavning av ord och skapande av meningar med punkt och stor bokstav, fokuserar vi nu på själva formandet av bokstäverna.
Nu är det väldigt viktigt att eleverna är noggranna. Slarvar de när de skriver kanske ingen kan läsa vad som står och då försvinner ju själva syftet!
Eleverna har streckade linjer i ett skrivövningshäfte där de tränar på en bokstav i taget. Vi liknar de tre linjerna vid ett hus. Bokstäver som t.ex. c och e håller sig på mittenvåningen, medan t.ex. g och q stäcker sig ner till källarvåningen. Bokstäver som t.ex. d vill ända upp till vinden. Vi är också väldigt noga med att de börjar på rätt ställe och gör linjerna i rätt ordning. (Inga bokstäver börjar nerifrån och går uppåt!) Förutom att vi visar eleverna en och en så har de ett bokstavsschema över hur formandet ska gå till.
Det formligen lös ur elevernas ögon när det förklarades för dem att vi kommer att vara väldigt noga och "stränga" när vi tränar handstil. Det var tydligen väldigt spännande! De förvarnades om att de kommer att få sudda mycket om inte bokstaven har skrivits på rätt sätt eller hamant på fel "våning". Det är ingen idé att skynda på och slarva. Många förekommer tillsägelsen om suddning under uppmaningen "Sudda om du inte själv är nöjd!".
Eleverna är så duktiga och motiverade! De tycker att det är så roligt! Det gör oss ännu gladare över att vi bestämde oss för att börja med handstil nu. Med facit i hand så kanske vi hade kunnat börja ännu tidigare, men vem vet om de varit lika motiverade då.
Ett fin reflektion från en elev:
"Vi har gjort mycket roligt i skolan, men det här är ett av det roligaste!"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar