Varje elevpar får ett ord som låter "sj" i början av ordet. Ord med "sj-ljud" kan stavas på olika sätt, t.ex. sk. |
Eleverna får ett ord på en skylt. Två och två berättar de vilket ord de fått och håller upp skylten så att de andra kan se hur det stavas. Vi vet att just alla dessa ord låter "sj" i början, men elevparet måste berätta hur just deras ord stavas, t.ex. med "sk". Därefter grupperar vi de olika sätten att stava. Eleverna lägger ut skylten på golvet tillsammans med andra ord som stavas likadant i början. Vi kan också konstatera att vissa stavningar är vanligare än andra. Ord som låter "sj" kan stavas sj, sk, skj, stj, ch och sh (även sch, men vi hade inga skyltar med sådana ord!).
Därefter får eleverna en varsin lapp att rita en bild till sitt ord.
Elevpar som illustrerar till ordet skjul. |
Färdigt att spela memory med: Ord med tillhörande bild! |
Bilder med grön bakgrund ska vi använda i en annan skrivöning. |
Syfte:
- Lära in stavningen med hjälp av fler sinnen: Läsa ordet, samtala om ordet, lyssna på och se andras ord, se ordet framför sig på skylten, samtala med sin kompis om hur man kan rita ordet, rita och måla ordet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar