tisdag 8 maj 2012

Memory med ng-ljud



Några elever skriver klart sina arbeten om kompisar på datorn. De som är klara kunde välja på att skriva egna texter som t.ex. sagor eller lägga ng-memory.

När de skriver egna texter ges de utrymme och har frihet i vad och hur de ska skriva. De gynnar motivationen och eleven känner sig delaktig i undervisningen. Texterna blir elevnära, d.v.s. handlar om sådant som berör eleverna och de ord som används är också "naturliga" för eleverna.

Syfte:
  • Elevinflytande
  • Träna skriva; meningsbyggnad, stavning, handling...
I ng-memory så befästes ordbilderna av ng-ljuden på ett lekfullt sätt. De vänder ett ord-kort och läser ordet högt för sig själv och kompisen som de spelar med. Sedan vänder eleven på bild-korten och ser efter om det blev ett par. "Det står vagn... och så är det en anka på bilden... Näe, det är inget par..." Det blir mycket repetition, eftersom korten vänds upp flera gånger innan paren hittas. Eleverna tycker också att det är roligt att det är de själva som har gjort spelet.

Syfte:
  • Stavning med ng genom lek och samtal med kompis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar