Vi har som mål att eleverna ska kunna skriva meningar på datorn och sätta ut stor bokstav och punkt. De elever som redan kan det kan ha andra mål som att sätta ut fler skiljetecken, så som komma-, utrops- och frågetecken.
Idag (eller nästa vecka, för några elever) repeterade vi vad som kännetecknar en mening och vad som händer med det skrivna om man inte sätter ut punkt. "Det blir väldigt jobbigt att läsa, man får aldrig stanna!"
Uppgift: "Ni ska få skriva på datorn och berätta om er helg."
Varför: "Vi ska se om ni behöver träna mer på att skriva meningar med punkt och stor bokstav!"
Eleverna fick skriva i dagboksform och berätta. Vanligtvis tror vi på samarbete och att hjälpa varandra för att utvecklas och lära. Men för att kunna se om varje elev har uppfyllt sina uppsatta mål (som vi pratade om på utvecklingssamtalet) fick de skriva helt själva, utan hjälp och stöd.
Vanligtvis använder vi oss också av programmet CD-ord där varje bokstavsljud, ord och mening, som eleverna skriver på datorn, läses upp. Det hjälper dem att få ordet rättstavat. Men inte denna gång. På så vis får vi en uppfattning om eleven/gruppen behöver träna mer på något specifikt när det gäller stavning.
Syfte:
- Stämma av hur eleven uppfyllt sina uppsatta mål.
- Att utifrån resultatet kunna planera fortsatt undervisning i svenska för varje elev, samt gruppen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar