Att undersöka fyra olika vätskor var det avslutande uppdraget i vårt tema "Fast och flytande". Eleverna fick vatten, lim, olja och schampo som de skulle jämföra med varandra och hitta dess egenskaper. Alla sinnen utom smaken var tillåtna.
|
- Sniff, sniff... Hur luktar det här? |
Allt ska dokumenteras i en egen journal.
|
- Känn på det här! |
Vi hade en "Droppkapplöpning" med våra vätskor. Vilken droppe rann snabbast nerför ett vaxat papper?
|
Här är dropparna. De hade lite olika form när de gick till start! |
Vad händer när vi blandar vatten och någon av de andra vätskorna? Här gör eleverna en förutsägelse, häller i den valda vätskan och blandar sedan om. Alla tre stadierna ska illustreras.
Syfte:
- Att följa instruktioner.
- Att undersöka på olika sätt.
- Att göra iakttagelser och beskriva olika egenskaper hos vätskor.
- Att göra förutsägelser.
- Att samarbeta och resonera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar