Eleverna tyckte att det var spännande att gissa på föremål som gömdes bakom pärmar. |
I sin låda i klassrummet har eleverna nu två böcker. Läser de ut en under veckan börjar de bara med den andra. Vi går till biblioteket varje torsdag.
Eleverna har också blivit erbjudna att låna två böcker hem. Vi kommer att ha en skrivläxa utifrån deras bok som de läser hemma, men den andra boken får vara en faktabok, om de så önskar. De elever som redan läser en bok hemma får naturligtvis fortsätta att läsa i den. Skrivläxan är anpassad så att den fungerar till alla böcker.
Eleverna blir klara i olika takt i biblioteket. En del elever behöver stöd och tips för att kunna hitta böcker. När de lånat sätter de sig och läser i biblioteket eller går tillbaka till klassrummet och läser där.
Idag tränade vi också på att beskriva olika saker och introducerade ordet adjektiv. En elev "gömde" sig bakom ett par pärmar, för att föremålet inte skulle synas. Därefter beskrev eleven föremålet för de andra utifrån t.ex. färg, form, storlek, tyngd. De andra gissade vad det kunde vara, tills de gissade rätt. Sedan gjorde vi på ett annat sätt. Då var det de övriga eleverna som ställde frågor som måste kunna besvaras med ja eller nej av den som gömde föremålet, "Är den vit?".
Efteråt pratade vi om att alla dessa ord som beskriver hur någonting ser ut eller är kallas för adjektiv.
Som avslutning fick de inte lämna klassrummet förrän de hade besvarat en varsin fråga om adjektiv. Läraren sa en mening till var och en, som hade med dem själva att göra:
"En gipsad arm. Vilket ord är ett adjektiv och berättar om hur någonting är?"
"Gipsad?!"
"Bra, ordet gipsad berättar hur armen är."
"En hungrig kille. Vilket ord är ett adjektiv och berättar om hur någonting är?"
"Hungrig?!"
"Bra, ordet hungrig berättar hur killen är."
Syfte:
- Stimulera läsglädjen och öka läsförståelsen genom att regelbundet gå till biblioteket och låna böcker för att läsa i skolan.
- Ge alla elever möjlighet att få tillgång till böckernas värld genom att få låna hem.
- Introducera adjektiv genom lek.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar