Eleverna berättar om sina strategier. Läraren skriver upp dem på tavlan. |
Det räcker inte med att kunna utföra olika huvudräkningsstrategier. Man måste också, utifrån hur en uppgift ser ut, kunna välja en strategi som är lämplig, dvs en strategi som gör räknandet enkelt i just den aktulla uppgiften. Huvudräkning handlar om att göra det enkelt för sig.
När vi har räknat olika tal så får eleverna berätta hur de tänker. Då får alla tillgång till olika strategier.
Exempel på lösningar:
- flytta ental 43 + 29 = 42 + 30
- tiokompisar 37 + 53 = 80 + 10
- talsortering 34 + 28 = 50 + 12
- tallinjen 26 + 26 räkna uppåt från 26 till närmsta 10-tal 26 + 4 + 20 + 2
- se svaret direkt 32 + 23
- andra lösningar
Syfte:
- förenkla matematiken
- fler strategier
- huvudräkning
- sätta ord på hur man tänker
- lyssna och lära av andra
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar