fredag 20 september 2013

Problemlösning - signalord

Röda äpplen som är 3 kr billigare än gröna!
Den här veckan har vi arbetat mycket med problemlösning på matematiken. Vi har pratat om olika sätt att lösa problem.
Att läsa och förstå vad man ska göra är inte alltid så enkelt utan man måste verkligen läsa en sak i taget och tolka det man läser bla genom att rita det man läser.
Ord som tex tillsammans, kvar, billigare, dyrare, äldre än, yngre än förekommer ofta i vardagsmatematiken. Dessa kallar vi för signalord, därför att de signalerar ett visst räknesätt.
Elever som inte är uppmärksammade på detta och som inte tolkar texten noga, kan utan att reflektera välja addition när de ser ordet tillsammans och subtraktion när ordet billigare finns med.

Jämför:
- Wilma har 30 kulor. Hugo har 20 kulor. Hur många har de tillsammans?
med
- Maja och Filip har 60 kulor tillsammans. Hur många kulor har Filip om Maja har 30?

Jämför:
- Den rutiga kortleken kostar 25 kr. Hur mycket kostar den randiga kortleken om den är 3 kr billigare?
med
- De röda äpplena kostar 21 kr/kg och är 3 kr billigare än de gröna. Hur mycket kostar de gröna gröna äpplena?

Eleverna fick liknande uppgifter, som ovan, som de arbetade två och två med. De skulle resonera med varann vilket räknesätt de skulle använda för att lösa uppgifterna.

Syfte:
  • uppmärksamma eleverna på att de bör läsa uppgifter noga
  • samarbeta
  • uttrycka sig muntligt och skriftligt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar