En elev som berättat om när han plockade blåbär.
På den andra sidan i dagboken skrevs texten.
|
Det är måndag och eleverna skriver i sin dagbok, något om helgen eller från förra veckan.
När vi lärare rättar får vi en uppfattning av olika saker som eleverna behöver träna på. Innan det är dags att skriva dagbok lyfter vi fram någonting som kan vara bra att tänka på. Idag skrev vi en mening på tavlan "Jag bada och lekte.". Eleverna fick vara detektiver och kolla vad som var fel. Någon kom på att det faktiskt heter "Jag badade och lekte." Vi tog några fler exempel och nämnde att det kallas för talspråk, att vår dialekt lurar oss lite att tappa ändelserna på orden.
I dagboken markerar läraren det som behöver ändras med ett blyertsunderstreck.
Det skulle kunna se ut så här "Ja_ sola_ och bada_. Sen va_ jag hemma."
Eleven ändrar till "Jag solade och badade. Sen var jag hemma."
Eleverna börjar med att rätta sin text från förra gången. Sedan skriver de en ny text på en ny sida med dagens datum. Bänkkompisen rättar och därefter ritar de bilden. I största möjliga mån försöker vi lärare hinna rätta under lektionen, men annars gör vi det senare. De elever som inte hinner klart med sin text får passa på under veckan, om de är klara med andra uppgifter. De kan också göra det på veckans "göra klart"-pass.
Det är en ren fröjd att rätta texterna. Eleverna skriver så bra (handstil, innehåll, stavning, meningsbyggnad) och gör sådana fina bilder. Jättekul och jätteduktiga! Det fick de också beröm för idag.
Syfte:
- Träna handstil, innehåll, stavning och meningsbyggnad.
- Skriva återberättande texter.
- Rita bilder som stämmer överens med texten.
- Uttrycka sig i skrift och bild.
- Veta skillnaden mellan talspråk och skriftspråk, t.ex. ordens ändelser.
- Få respons på det man skriver.
- Kunna ändra en text efter feed back från bänkkompis och lärare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar