Eleverna fick välja bland tre olika alternativ när de skulle skriva:
"När jag var liten..."
"När jag blir stor..."
"I somras..."
Sedan skrev eleverna en text utifrån detta. De fick klara sig utan hjälp, eftersom vi ville uppmärksamma vad de kan och vad de behöver träna mer på. När de skrivit klart fick de rita en passande bild till.
Inför utvecklingssamtalen, då vi gör upp nya individuella mål för eleverna, har vi nu underlag när det gäller att skriva.
(Specialläraren testar alla eleverna i åk 3 för att se att läsningen utvecklas bra. Om det behövs erbjuds eleverna lite extra stöd från specialläraren, där man även tränar lite extra hemma under en period.)
Syfte:
- Se om eleverna behärskar dubbelteckning (två konsonanter efter kort vokalljud), o-å, e-ä, j-ljudet, stor bokstav, punkt m.m.
- Sätta upp nya individuella mål så att eleverna får träna mer på det som just de behöver.
Början på en berättelse som startar med "När jag var liten..." |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar