måndag 22 oktober 2012

Aningen mer engelska i lopporna

När eleverna kommer in i klassrummet står det Colours på tavlan. Läraren frågar om någon vet vad vi ska prata om idag och genast räcker någon upp handen och säger "färger". Eleverna kan redan så många färger, så de får lära av varandra. De räcker upp handen och säger färgen, t.ex. green. Läraren skriver färgen på tavlan och frågar eleven som räckte upp handen, vad den heter på svenska (green = grön). Vi fortsätter att fylla på tills de inte kommer på fler färger.

Sedan använde vi oss lite utav omvänd psykologi. Läraren sa lite avvaktande att hon tänkte på en sak som de egentligen inte behövde lära sig nu, eftersom de bara går i 2:an... Då blev eleverna verkligen på hugget och ville promt veta vad det var. Läraren höll upp en ljusgrön och en mörkgrön penna och berättade att det faktiskt heter light green och dark green. Light betyder ljus och dark betyder mörk. Detsamma kan man säga om andra färger, t.ex. blått; light blue, dark blue.

Eleverna säger färgerna på engelska och svenska, läraren skriver på tavlan.

Sedan var det dags att skriva åtta av färgerna på lopporna med en blyertspenna. "Kom nu ihåg att ni INTE behöver skriva light eller dark, det räcker så bra med själva färgen..." vilket fick till följd att många verkligen ville skriva light och dark! Därefter fick eleverna hämta färgpennor och färglägga flikarna, runt om där de skrivit färgen.

Kan man bli annat än glad när man ser de här färgrika fina lopporna?!

De elever som blev klara fick färglägga själva utsidan på loppan. En del gjorde ögon så att loppan ser ut som ett djur, andra gjorde mönster.

Personliga loppor ska ha personliga utseenden!

Nästa gång ska vi skriva inuti lopporna!

Syfte:
  • Lära sig att namnen på olika färger på engelska.
  • Kunna uttala namnen på olika färger rätt.
  • Kunna känna igen hur färgerna på engelska stavas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar