torsdag 18 oktober 2012

Mattekoll

Lilla plus: Summan blir inte större än 10.
Mattekoll en gång i veckan. Vi ser om eleverna förbättrat sin huvudräkning. Eleverna sitter i klassrummet med pärmar uppställda mellan sig. De får olika papper (med olika tal) att svara på, beroende på hur långt de kommit i automatiseringen av addition och subtraktion (ev. multiplikation).

Lilla minus: Differensen blir inte större än 10.
Läraren säger till eleverna när de får vända på papperet och sätta igång. Efter en minut säger läraren till eleverna att byta till en färgpenna. De fortsätter att räkna och skriver med färgpennan. Efter ytterligare en minut, när läraren säger till, byter de tillbaka till blyertspennan o.s.v. tills de räknat i fem minuter.

Stora plus: Summan blir inte större än 20. 
På så vis kan läraren se hur lång tid eleverna behöver för att räkna talen. Är det elva tal med blyerts och sedan tre tal lösta med färgpennan kan man titta på vad det är för tal som skapar problem. Läraren får också en uppfattning om eleverna har automatiserat räkningen, eftersom de då räknat snabbt och hunnit med många tal! Att räkna på fingrarna kräver däremot lång tid.

Stora minus: Differensen blir inte större än 20.
De elever som har automatiserat "stora plus" och "stora minus" får träna multiplikationstabellerna: 1:an, 2:an, 5:an och 10:an på samma sätt.

Syfte:
  • Uppmärksamma om eleverna automatiserat sitt räknande
  • Individanpassa uppgifterna efter förmåga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar