Läraren förklarade också varför den inte skulle berätta muntligt om uppgiften. Eleverna läser själva för att vi ska se om de kan läsa och följa en skriftlig instruktion.
Men tänk om inte eleven förstod då instruktionerna? Eleverna tipsade varandra om att man kunde läsa texten igen. Förstod man ändå inte kunde man naturligtvis fråga läraren och få hjälp. Vi påminde varandra om att vi faktiskt är i skolan för att lära oss. Ser vi att det här är svårt för någon kan den erbjudas fler träningstillfällen.
Eleverna fick i uppdrag att hämta papper, färgpenna och ett ljus. |
Många tyckte att mörker var skrämmande! |
Efteråt pratade vi om hur det gick att följa instruktioner och hur eleverna hade gjort. En del hade läst en mening i taget, andra hela texten och ytterligare några hade gjort båda två (först läst hela texten, sedan en mening i taget). Vi pratade också om vad eleverna hade gjort om de inte förstod.
"Jag läste högt för mig själv."
"Jag läste om meningen."
De elever som ville kunde också berätta om vad de var rädda för som t.ex. spindlar, ormar, döden, mörker, sniglar.
Syfte:
- Kunna läsa och följa en instruktion.
- Ha strategier för hur man gör om man inte förstår det man läser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar