torsdag 25 oktober 2012

NTA uppdrag 6

Efter att ha blandat tre fasta ämnen, grus, toalettpapper och salt, med vatten och observerat dessa under veckan som varit så ska eleverna nu separera dessa från varandra.

De har använt sil för att separera två fasta ämnen, som blandats i ett annat uppdrag, och nu ska de få använda sig av två andra metoder: filtrering och avdunstning.

Eleverna upptäcker att grus och papper är lätt att få tillbaka som det såg ut från början. Men saltet...
- Hur ska vi separera något som inte syns?
- Det är ju "bara" vatten i bägaren, saltet har försvunnit ut i luften!

Eftersom NTA-uppdragen bygger på varandra samtalade vi om vad vi har gjort hittills. Om inte vi kan ta bort saltet ur bägaren så kan vi ta bort vattnet i stället, alltså avdunstning.



Syfte:
  • Att lära sig olika sätt att separera blandningar och lösningar.
  • Att återkoppla till "gamla" uppdrag.
  • Att samarbeta.
  • Att göra förutsägelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar