Kopieringsunderlag från Bumerang, som ger ut läseböckerna Ottos klass. |
Eleverna har också fått hem ett papper med tabeller i plus och minus, utifrån kunskapnivå ("det gula papperet"). Där tränar de snabb huvudräkning genom att träna på olika tankemodeller, t.ex. om man vet att tvillingarna 4+4=8, då vet man också att 4+5=9 (en mer än 8). Om talet 2+7 dyker upp, tar man största talet först och lägger på 2. Det var bara ett par exempel på olika strategier!
Tabellträning är jättebra att träna korta stunder, men ofta.
Nu till Ottos bok. Eleverna läser hemma, gärna flera gånger, i läseboken och det är bra om man alltid tar för vana att prata om texten. T.ex:
Vem handlar det om?
Vad händer?
Det visar om eleven har läsförståelse. Det är också bra om man frågar frågor där svaret inte går att läsa sig till i texten. T.ex:
Varför tror du att hon/han gjorde så?
Vad skulle du ha gjort?
Hur tror du att hon/han kände sig när det där hände?
I skolan svarar eleven skriftligt på frågor om texten. Vanligtvis låter vi eleverna diskutera och lära av varandra, men här vill vi (oftast) se hur varje elev klarar sig utan stöd av någon annan. Ser man att de är osäkra eller inte vet svaren, kan det vara olika anledningar till det. Vi får undersöka om eleven:
a) inte gjort läsläxan
b) läst utan att förstå
c) texten är för svår och lång att tar all energi att tyda
d) läst utan "läs-närvaro" (det kan man göra trots att man läser fort och med flyt)
Syfte:
- Uppmärksamma om eleverna har läsförståelse.
- Vänja eleverna vid att alltid reflektera över texterna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar