Det har kommit ännu ett brev från detektiven Sally Smart, som behöver elevernas hjälp att lösa ett uppdrag. Hon vill att varje elev skriver ett brev tillbaka.
Vi börjar med att gå igenom några ord som t.ex. brottsplats, ledtrådar. Vilka är elevernas erfarenheter kring brev? Har de skrivit brev? Fått brev? Varför skriver man brev? Vad ska man tänka på när man skriver brev?
Vi går igenom:
1. Olika hälsningsfraser som t.ex. Hej! (och varför det passar med ett utropstecken efteråt).
2. Innehållet i brevet (själva syftet med varför man skriver brev, vad man vill berätta).
3. Olika hälsningsfraser som t.ex. Hälsningar (och när det passar med Hej då!, Kram o.s.v)
4, Datum. Vi pratar ofta om hur man kan skriva datum på olika sätt. Den här gången valde vi att skriva 23/10 -12 för att få variation.
Vi har gjort skrivpapper med rader som underlättar för de som tycker att det är svårt att skriva smått. Eleverna väljer själva vilket som passar dem bäst. |
Hoppsan, det verkar som om Eric Saade är misstänkt... |
Eleverna fick två lektionspass på sig att skriva brevet. De skulle utifrån några ledtrådar föreställa sig vad som kan ha hänt på brottsplatsen.
Under det första passet går läraren runt och stöttar elever att komma igång och förklara uppgiften för de som behöver det.
På det sista passet, när många börjar bli klara, försöker vi hinna ge respons till eleverna. Vi kollar att de har skrivit tillräckligt och tittar på stavningen. Vi hjälper också eleverna att sätta ut punkt och stor bokstav på rätt ställe.
Eleverna läser upp sina brev för varandra. Kan de läsa sitt eget brev? Förstår kompisen? |
Eleverna läser upp sitt brev för en kompis. Sedan lyssnar de på när kompisen läser upp sitt brev.
Syfte:
- Läsa och förstå.
- Använda fantasin utifrån ledtrådarna.
- Skriva ett brev efter en viss form.
- Skriva läsligt för sig själv och andra.
- Använda stor bokstav och punkt på rätt ställe.
- Stava rätt.
- Förbättra texten efter lärarens respons.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar