Ett papper med ledtrådar om hur man tillagar trollsallad delades ut till varje par. Med hjälp av de angivna naturföremålen skulle eleverna tillaga sina sallader.
Eleverna får ett 6 "recept" och lagar olika trollsallader i par. |
Fördelen med att vara två är att man kan tänka högt tillsammans och förklara och lyssna på varandra. Är det något man inte kan, "fastnar" man oftast om uppgiften ska lösas individuellt. Nu kan eleverna lära av varandra.
Sallad C. |
Vilken tjusig sallad! Att lägga upp det fint på "tallriken" ger pluspoäng! |
"Kockarna" visar en lärare när de är klara med varje uppgift och berättar hur de tänkt när de följt receptet. Läraren skriver en signatur i receptrutan och bekräftar att det stämmer. |
När de 6 olika salladsrecepten var avklarade fick eleverna fortsätta med varmrättsrecepten. Efterrätten? Det blev deras egen medhavda matsäck! |
- Läsa instruktioner.
- Träna dubbelt och hälften.
- Problemlösning.
- Samarbeta, förklara för andra och lyssna när andra förklarar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar