onsdag 10 oktober 2012

Laga kottsallad i skogen

Vad vi är tacksamma över att ha en härlig skog utanför skolan! Varje vecka har vi minst ett lektionspass där. Idag fick eleverna arbeta tillsammans två och två (redan innan lektionen blev eleverna grupperade).

Ett papper med ledtrådar om hur man tillagar trollsallad delades ut till varje par. Med hjälp av de angivna naturföremålen skulle eleverna tillaga sina sallader.

Eleverna får ett 6 "recept" och lagar olika trollsallader i par.

Fördelen med att vara två är att man kan tänka högt tillsammans och förklara och lyssna på varandra. Är det något man inte kan, "fastnar" man oftast om uppgiften ska lösas individuellt. Nu kan eleverna lära av varandra.

Sallad C.

Vilken tjusig sallad!
Att lägga upp det fint på "tallriken" ger pluspoäng!

"Kockarna" visar en lärare när de är klara med varje uppgift
och berättar hur de tänkt när de följt receptet.
Läraren skriver en signatur i receptrutan och bekräftar att det stämmer.
Uppgifterna löstes i olika takt. En del elever behövde mycket tid och andra behövde mindre tid. De flesta hann klart med salladsrecepten och fick ett papper med varmrätter - lite matigare sallader! Där skulle de lösa det på samma sätt som det första papperet, men med nya utmaningar förstås!

När de 6 olika salladsrecepten var avklarade fick eleverna fortsätta med varmrättsrecepten.
Efterrätten? Det blev deras egen medhavda matsäck!
 Syfte:
  • Läsa instruktioner.
  • Träna dubbelt och hälften.
  • Problemlösning.
  • Samarbeta, förklara för andra och lyssna när andra förklarar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar