tisdag 16 oktober 2012

Konstnären Michelangelo

När Gud skapade Adam.
Idag har vi lärt oss mer om månadens konstnär, Michelangelo.

Lektionen startades med att vi visade en bild som Michelangelo målat. För att alla (två klasser, 50 elever, i samma klassrum vid tillfället) visade vi den på filmduken. Eleverna fick titta på bilden och säga vad de såg. "Den där gråhåriga med skägg ser ut som en kung!" En annan elev, som hade en sådan här bild hemma, avslöjade att det föreställde Gud som skapade Adam.

Vi pratade lite om att en del tror att Gud skapade världen och att andra tror på The Big Bang.

Eleverna gissade hur stor den här tavlan var i verklig storlek. Till slut avslöjade vi att den bara är en del av en större målning som finns i ett tak i en kyrka. Michelangelo var egentligen inte alls sugen på att måla ett 500 kvadratmeter stort tak, han ville helst skulptera. Han gjorde det ändå, eftersom påven vill det. I taket kan man se hela skapelseberättelsen; när Gud skapade världen.

Det 500 kvadratmeter stora taket i sixtinska kapellet.
Eleverna ville förstås se taket! Vi visade en panaoramabild där det gick att vrida och vända och zooma för att kunna kolla närmare. Klicka här för att prova själv: http://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html

Läraren berättade fakta om Michelangelo. Eleverna ombads lyssna mycket noga, eftersom de skulle få en skrivuppgift om detta senare.

Efter vi berättat om Michelangelo spelade vi Björn Skifs låt som handlar om konstnären. I videon visades bilder, t.ex. statyer i sten som Michelangelo skulpterat. Efteråt pratade vi om vad sångtexten handlade om. Klicka här för att se videon:

Skrivövning efter hörövning.
Eleverna fyller i rätt ord om de lyssnat noga.
I skrivuppgiften läser eleverna texten och funderar vilka ord som ska stå på de tomma raderna. Det gäller att ha lyssnat på vad som berättades och kunna se vilka ord som passar in i sammanhanget. Många elever ville också fylla i resten av texten. Då tränar de på bokstavsformerna.

Vi läste texten högt tillsammans efteråt. De elever som ville, räckte upp handen och fick läsa en mening var. Läraren skrev orden som fattades på tavlan, så att eleverna kunde rätta själva.

Syfte:
  • Bildanalys.
  • Känna till konstnären Michelangelo; vem han var och vad han är känd för.
  • Kunna lyssna på en faktatext.
  • Förstå sammanhanget i den skrivna texten, utifrån hörförståelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar